Pe 26 noiembrie 2024, Alianța Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova (AIM) a înaintat către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) un set amplu de propuneri și obiecții referitoare la proiectul Notei de argumentare și Regulamentul pentru bere și băuturi pe bază de bere (număr unic 954/MAIA/2024). Scrisoarea vine în contextul consultărilor publice organizate pe portalul particip.gov.md.
Propuneri și obiecții de ordin tehnico-juridic:
AIM a identificat o serie de ambiguități în textul proiectului care ar putea crea confuzii în aplicarea reglementărilor. Printre modificările propuse se numără:
- Uniformizarea terminologiei, cum ar fi înlocuirea expresiilor „operator economic” și „agent economic” pentru a elimina divergențele terminologice; Se propune uniformizarea terminologiei utilizate conform cerințelor art. 54 alin. (1) lit. c) din Legea 100/2017;
- Corectarea unor formulări vagi, precum înlocuirea sintagmei „actele normative relevante” cu trimiterea expresă la legislația aplicabilă; Se recomandă a fi substituită cu o prevedere expresă a actelor normative la care se referă sau cu o normă de trimitere relevantă;
- Clarificarea definițiilor și a noțiunilor juridice pentru evitarea interpretărilor diferite în aplicare.
Totodată, AIM a atras atenția asupra unor neconcordanțe între textul propus și rigorile Legii 100/2017 privind actele normative, subliniind necesitatea completării notei de fundamentare cu o Analiză a Impactului de Reglementare (AIR).
Propuneri de ordin conceptual:
Un punct central al propunerilor AIM este adaptarea regulamentului la realitățile actuale ale pieței și susținerea micilor producători. Printre cele mai relevante propuneri se numără:
- Introducerea unei alternative digitale pentru înregistrarea documentației, facilitând astfel accesul IMM-urilor la un sistem mai modern și eficient;
- Extinderea definiției berii pentru a include stiluri noi și metode de producție utilizate pe scară largă în alte țări
AIM a subliniat importanța unei prevederi echitabile pentru micii producători, atrăgând atenția asupra costurilor disproporționate ale testării produselor în laborator. Spre exemplu, pentru un producător mic care produce loturi de 1.000 de litri, costurile de testare sunt mult mai mari, procentual, față de un producător mare care produce loturi de 20.000 de litri.
Prin acest set de propuneri, AIM își reafirmă angajamentul de a sprijini sectorul IMM-urilor printr-un dialog constructiv cu autoritățile și prin oferirea de soluții care să sprijine dezvoltarea economică și să încurajeze inovația.
AIM continuă să fie un partener de încredere șisă colaboreze constructiv cu autoritățile pentru a oferi soluții practice, sprijinind astfel creșterea economică sustenabilă.