A fost prelungită starea de urgență cu 60 de zile, începând cu data de 3 august 2023.
La data de 31 iulie 2023, Parlamentul a aprobat Hotărârea privind prelungirea stării de urgență cu 60 de zile, începând cu 3 august 2023.
Au rămas în vigoare competențele Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova de a emite dispoziții pe perioada stării de urgență în vederea punerii în executare a măsurilor prevăzute la art. 2 din Hotărârea Parlamentului nr. 41/2022 privind declararea stării de urgență.
Dispozițiile Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova sunt obligatorii și executorii pentru conducătorii autorităților administrației publice centrale și locale, ai agenților economici, ai instituțiilor publice, precum și pentru cetățeni și alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova și intră în vigoare în momentul emiterii.
Reforma SRL, aprobată în lectură finală
La data de 31 iulie 2023 Parlamentul a votat în a doua lectură modificările la Legea cu privire la socitățile cu răspundere limitată. Aceste modificări au fost elaborate de grupul de lucru, format din reprezentanții Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, Ministerului Justiției, Consiliului Economic și asociațiilor precum AmCham, EBA, FIA și AIM.
Reforma a adus un șir de inovații legislative care vor permite o liberalizare importantă în relațiile dintre asociați sub diverse aspecte.
- Pe viitor, împărțirea profitului va fi realizată într-o manieră simplificată, după cum agreează între ei asociații, indiferent de cota-parte.
- novație importantă este Contractul societar prin care asociați/investitori/creditori de a-și determina cu multă flexibilitate modul în care vor exercita drepturile și obligațiile sale.
- Au fost instituite posibilități noi în materie de retragere a asociatului minoritar. Asociatul minoritar, care are mai puțin de 50% din capitalul social, se va putea retrage fără a avea nevoie de acordul celorlalți asociați.
- Reforma renunță la regula care spune că valoarea părții sociale a asociatului este direct proporțională cu drepturile lui în cadrul SRL-ului. Va fi posibilă stabilirea prin statut a altor reguli de oferire a dreptului la vot, la dividende și la cota din active la lichidarea asociației, care nu vor fi neapărat proporționale părții sociale.
- Phantom stock, un nou instrument innovator, va oferi drepturi exclusive angajaților fideli. Conceptul presupune că angajații unei societăți, care s-au manifestat bine și pe care societatea dorește să-i promoveze, vor beneficia de unele drepturi exclusive. Ei vor putea avea parte din profitul societății, fără a deveni asociați.
- Noi posibilități în procesul decizional:
- Pragul maxim de 50 de asociați a fost eliminat, fapt ce va oferi spațiu maxim afacerilor.
- Capitalul social va putea fi format prin bunuri consumptibile și drepturi asupra obiectului de proprietate intelectuală.
- A fost acordat dreptul asociatului de a fi reprezentat de administrator, situație des întâlnită în practică și considerată de investitori ca un impediment în exercitarea drepturilor sale.
- Adoptarea deciziilor se va efectua 2/3 din voturi, nu 3/4. Aceasta va exclude blocajele decizionale.
- Funcția de administrator al societății va putea fi atribuită unei persoane juridice, dacă acest fapt va fi prevăzut în statutul societății.
- Proceduri simplificate. Va fi posibil ca adunările asociaților să aibă loc la distanță și fără proceduri de convocare.
Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală a inițiat elaborarea proiectului de Lege privind protecția secretelor comerciale în vederea transpunerii Directivei (UE) 2016/943 a Parlamentului European și a Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecția know-how-ului și a informațiilor de afaceri nedivulgate (secrete comerciale) împotriva dobândirii, utilizării și divulgării ilegale.
Termen de colectare a propunerilor din partea subiecților interesați: 10.08.2023 – 20.08.2023
Ministerul Mediului a inițiat consultări publice asupra proiectului de hotărâre cu privire la aprobarea Programului Național pentru gestionarea deșeurilor pentru anii 2023-2027.
Viziunea strategică pentru elaborarea Programului Naţional pentru gestionarea deşeurilor constă în dezvoltarea pînă în anul 2027 a unui sistem integrat de gestionare a deşeurilor, eficient din punct de vedere economic şi care să asigure protecţia mediului înconjurător şi a sănătăţii populaţiei. Politica naţională în domeniul gestionării deşeurilor trebuie să contribuie la prevenirea generării deşeurilor şi să urmărească reducerea consumului de resurse şi aplicarea practică a ierarhiei deşeurilor.
Scopul elaborării Programului constă în dezvoltarea unei infrastructuri care ar include soluții pentru tratarea fluxurilor de deșeuri, fiind specificată responsabilitatea și / sau controlul autorității sau al companiei de gestionare a deșeurilor în cauză.
Programul propune cadrul de măsuri care să asigure trecerea de la modelul actual de dezvoltare bazat pe producţie şi consum la un model bazat pe prevenirea generării deşeurilor şi utilizarea materiilor prime din industria de valorificare, asigurând astfel rezervarea resurselor naturale naţionale.
Propunerile și recomandările pe marginea proiectului Programului urmează a fi expediate până pe data de 21.08.2023
Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a inițiat procesului de elaborare a proiectului hotărârii de Guvern privind aprobarea procedurii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace digitale.
Scopul proiectului este reglementarea procedurii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace digitale, stabilirea regulilor și cerințelor minime tehnice și de securitate pentru realizarea identificării și verificării la distanță a persoanei utilizând mijloace digitale, cerințelor și responsabilităților pentru furnizorii de servicii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace digitale.
Termen de colectare a propunerilor din partea subiecților interesați: 09.08.2023 – 18.08.2023.
La data de 25 mai 2023 secretarul de stat al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, Vadim Gumene și ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord la Chișinău, Steven Fisher au semnat Acordul de amendare a Acordului de Parteneriat Strategic, Comerț și Cooperare între Republica Moldova și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, semnat la Chișinău, la 24 decembrie 2020.
Acordul de amendare prevede eliminarea unilaterală a contingentelor tarifare la importul produsele agricole moldovenești pe piața britanică (roșii, usturoi, struguri de masă, mere, cireșe, prune, suc de struguri), dar și eliminarea a prețurilor de intrare la produsele agricole indicate în Acord (castraveți, dovlecei, pere, caise, vișine, cireșe, piersici, etc).
Modificările respective intră în vigoare începând cu 1 august 2023 pentru o perioadă inițială de 12 luni, cu posibilitatea de extindere. Acestea oferă noi oportunități de export pentru agenții economici autohtoni, în special privind reorientarea comerțului exterior al Republicii Moldova în contextul crizei din regiune.
JURISTUL DE GARDĂ este un produs marca AIM, care săptămânal prezintă actualizările legislative relevante pentru IMM-uri. Aici veți găsi: consultări publice, legi în curs de adoptare, legi adoptate și alte informații importante pentru mediul de afaceri.
Acest proiect a fost realizat cu suportul Center for International Private Enterprise și OPTIM Project, susținut de Guvernul Elveției și implementat de Helvetas