AIM PROPUNE REGLEMENTAREA COERENTĂ A SERVICIILOR DE MICROMOBILITATE URBANĂ ȘI SOLICITĂ CONSULTĂRI CU AUTORITĂȚILE | AIMM

AIM PROPUNE REGLEMENTAREA COERENTĂ A SERVICIILOR DE MICROMOBILITATE URBANĂ ȘI SOLICITĂ CONSULTĂRI CU AUTORITĂȚILE

Pe 28 iulie 2025, Alianța Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova (AIM) a transmis un demers către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Ministerul Afacerilor Interne și Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru, în vederea inițierii unui proces de reglementare clară și echilibrată a serviciilor de micromobilitate urbană prin trotinete electrice.

Inițiativa vine ca răspuns la o serie de dificultăți semnalate de operatorii economici activi în acest domeniu, care se confruntă cu obstacole de natură birocratică, legislativă și administrativă. Acestea afectează funcționarea corectă a serviciilor de micromobilitate și limitează potențialul lor în contextul dezvoltării unei mobilități urbane durabile.

În urma unui proces de consultare cu principalii operatori din sector, AIM a elaborat o Notă de poziție (anexată demersului oficial), care analizează cadrul legal existent, identifică problemele majore și propune soluții concrete, aliniate bunelor practici din Uniunea Europeană și recomandărilor Comisiei Europene.

Printre provocările identificate se numără lipsa unei reglementări specifice pentru trotinetele electrice, aplicarea unor sancțiuni disproporționate de către autoritățile locale, perceperea unor tarife ridicate pentru ridicarea și depozitarea vehiculelor, precum și inexistența infrastructurii de parcare dedicate. Totodată, operatorii nu sunt informați în prealabil cu privire la sancțiuni sau măsuri administrative, ceea ce afectează previzibilitatea și transparența activității acestora.

Pentru a susține dezvoltarea unui cadru coerent și funcțional, AIM înaintează următoarele propuneri:

  • Revizuirea legislației în vigoare, prin introducerea unor norme specifice și proporționale pentru trotinetele electrice;
  • Clarificarea obligației de notificare a operatorilor înaintea aplicării oricăror măsuri sancționatorii;
  • Amenajarea unei infrastructuri urbane minime, cu spații de parcare dedicate pentru trotinete;
  • Elaborarea unui Regulament municipal de micromobilitate, în marile orașe, cu implicarea sectorului privat și a societății civile;
  • Stabilirea unei perioade de tranziție de 180 de zile, fără sancțiuni, pentru alinierea operatorilor la noile reglementări;
  • Armonizarea cadrului normativ cu principiile „Noului Cadru pentru Mobilitatea Urbană” al Comisiei Europene (COM(2021) 811 final), în contextul parcursului european al Republicii Moldova.

Pentru a identifica soluții eficiente și aplicabile, AIM propune organizarea unei ședințe tehnice de consultare cu participarea autorităților relevante (centrale și locale), a operatorilor de servicii de micromobilitate și a reprezentanților societății civile. Scopul acestei întâlniri este de a stabili o viziune comună privind dezvoltarea durabilă și reglementarea acestui sector emergent.

AIM își reafirmă deschiderea deplină pentru colaborare și contribuție cu expertiză în procesul de modernizare a politicilor publice legate de mobilitatea urbană. 

AIM susține dezvoltarea unui mediu economic modern, predictibil și favorabil antreprenoriatului, care să răspundă nevoilor cetățenilor și să sprijine inovația în transportul urban.

Această activitate este desfășurată cu susținerea Elveției și a organizației Helvetas Moldova prin OPTIM Project