ASK ME ANYTHING, EDIȚIA 4: DESPRE CAMPING, FESTIVALURI, UNPACK AMERICA ȘI ÎNCHIDEREA SMOKEHOUSE | AIMM

ASK ME ANYTHING, EDIȚIA 4: DESPRE CAMPING, FESTIVALURI, UNPACK AMERICA ȘI ÎNCHIDEREA SMOKEHOUSE

O nouă reuniune a membrilor comunității antreprenorilor AIM sub marca „Ask me Anything” a avut loc în luna iulie. De data aceasta, am avut 4 invitați, care și-au împărtășit experiențele.

Postarea antreprenorului Vlad Șuleanshi , co-proprietarul restaurantului Smokehouse, în care a anunțat că renunță la afacere și părăsește Republica Moldova, a atras multă atenție și a generat discuții în luna iulie. Anume din acest motiv, la cea de-a patra ediție ASK ME ANYTHING l-am invitat pe David Smith co-fondator Smokehouse și președinte AIM , ca să ne povestească de ce s-a închis localul.

David a povestit cum Smokehouse și-a dorit să fie un business pe principii de transparență și zero corupție, cum la deschiderea restaurantului instituțiile statului creează dificultăți pentru lansarea afacerii și premize pentru acte de corupție.
  • David Smith a mai povestit despre cât de greu a fost sa primească permisul de ședere, despre cum Biroul pentru Migrație și Refugiați a refuzat inițial să elibereze un permis de ședere, creând diferite argumente de ce nu poate primi permisul gen: că „au investit prea puțini bani: „Dar nicăieri în lege nu spune câți bani trebuie investiți. „Am început să ne enervăm și am spus că o vom raporta presei.”, își amintește David.
  • Istoria a continuat cu cazul când Centrul de Sănătate Publică, atunci fiind responsabil de actele permisive pentru HORECA punea presiune pe ei, acționând abuziv, și cum Smokehouse a încercat sa se protejeze chemând la vizita centrului în restaurant presă, avocați, experții care erau angajați într-un proiect USAID, care activa la moment și ,drept rezultat, a observat că lucrătorii de la Centrul de Sănătate publică au fost cu mult mai cooperanți.
  • El a spus cât de greu a fost să găsești susținere și cum în acea perioadă, împreună cu alți doi antreprenori americani, au decis sa deschidă o asociație pentru businessul mic, iar drept urmare a fost creată AIM – misiunea căreia este de a susține antreprenorii, care vor sa activeze transparent, în condiții clare și echitabile, în Moldova.

Ana Botescu, co-fondatoarea ˝ Camping pe Toloacă ˝ – un nou Camping, deschis de către un cuplu de antreprenori din raionul Nisporeni

Sus pe deal, deasupra satului Milești, am găsit un loc înconjurat de păduri, înmiresmat cu flori și iarbă verde, cu apusuri de-o frumusețe care-ți taie răsuflarea. În acest colț de rai, am ales să investim tot ce avem noi mai bun pentru a deschide primul Glamping Camp din zona dealului Bălănești”, povestește Ana Botescu.

Campingul Pe Toloacă presupune 5 corturi izolate, cu paturi duble, saltele confortabile și lenjerie impecabilă, zonă de relaxare, zonă pentru corturi (în caz că dorești să vii cu cortul tău), vedere la pădure, ciubăr, baie și bucătărie comună, terasă cu mese și facilități la grătar, hamace.

Soții Ana și Octavian Botescu, după mulți ani petrecuți printre străini, au revenit acasă și au investit tot ce au câștigat în locul nostru de baștină, s. Milești. Sunt doi maratoniști pasionați de un mod activ de viață, cu dragoste față de țară și de locurile copilăriei noastre. Cred că țara noastră are potențial turistic prin frumusețea naturii și roadele pe care le avem din pământul nostru. Din dorința de a promova zona în care au copilărit, dealul Bălănești.

Nata Albot, fondatoare K Lumea, organizatoarea festivalurilor IA MANIA și Hodina, a povestit printr-o intervenție video despre cum producătorii mici și brandurile locale își pot crește vânzările și vizibilitatea, participând la evenimente în masă. Care sunt resursele necesare și abordarea specifică evenimentelor. Nata a menționat în video 4 direcții: pregătirea produselor specifice pentru publicul de la festivaluri, modalități de activare a mărcii la evenimente, aspectul standului și comunicarea.

Liliana Busuioc, directoarea executivă AIM, a revenit recent acasă după o experiență fantastică de 25 de zile în cadrul programul Marshall Memorial Fellow de la German Marshall Fund – unul din cele mai mari Think Tank-uri din SUA, care a fost creat acum 50 de ani, în Germania, ca un tribut, adus Planului Marshall pentru susținerea oferita Europei, după al doilea război mondial. Programul se bazează pe 6 luni de învățare la distanță și 24 de zile de experiență directă în SUA. GMF acordă 75 de burse Marshall Memorial în fiecare an candidaților din toate sectoarele, inclusiv afaceri, guvern și societatea civilă, jumătate din ei fiind din Europa și altă jumătate din SUA. 

Liliana Busuioc a mai povestit despre cei cu care a făcut cunoștință în SUA: asociațiile de  business, antreprenorii, universitățile, autoritățile locale si organizațiile de stat responsabile de dezvoltarea economică. „Cel mai mult ce m-a impresionat și ce s-a conturat ca o viziune comună și un mindset colectiv este abordarea Unui tot întreg. Fiecare stakeholder și participant în ecosistem cu care ne-am întâlnit vorbeau despre IMM-ri ca despre ceva la care fac parte, la care contribuie și este al nostru. Antreprenorul este contribuitorul, care este în mijlocul eco-sistemului, iar restul orbitează în jurul lui. Există un spirit de echipă care are ca obiectiv final dezvoltarea economică și prosperitatea comunităților”, a relatat Liliana.

Alt lucru pe care l-a împărtășit Liliana este nivelul de conexiune si interoperabilitate între toți agenții economici, pe tot lanțul de business. Am adus exemple cum această conexiune generează valoare adăugată și susține dezvoltarea unei afaceri mici: apartenența în asociații de business, colaborarea cu furnizorii care să fie interesați în dezvoltarea afacerii tale, diversificarea activității si identificarea de oportunități colective pentru dezvoltarea unei afaceri. 

Pe final, Liliana Busuioc, a împărtășit ceea ce a remarcat peste tot în discuții, ce ține de mindsetul local și anume expresia: Nothing about you, without you – abordare care îi face pe americani să fie proactivi și implicați.

Participarea la evenimentele AIM – Alianța Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova este gratuită pentru toți membrii noștri. Dacă doriți să faceți parte din comunitatea noastră, puteți adera la AIM. Toate condițiile le găsiți aici: https://sme.md/membership/

Aceasta activitate este realizată cu suportul Center for International Private Enterprise