JURISTUL DE GARDĂ: 18-22 septembrie 2023 | AIMM

JURISTUL DE GARDĂ: 18-22 septembrie 2023

Anunț de consultări publice privind modificarea unor acte normative în domeniul controlului de stat asupra activității de întreprinzător.

Principalele prevederi ale proiectului sunt expuse după cum urmează:

  • Se propune dreptul suplimentar pentru agenți economici de a contesta direct în
    instanță actele sau rezultatele controlului în temeiul cărora se impun măsuri restrictive
    sau sancțiuni care au ca efect sistarea în tot sau în parte a activității de întreprinzător
    sau imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului.
  • Posibilitatea extrapolării Legii nr.131/2012 în raport cu controlul asupra persoanelor
    care nu sunt agenți economici, în măsura în care legile sectoriale vor face referință la
    Legea nr.131/2012. La fel, în acest context, se propune extinderea obiectivului legii și
    ariei de riscuri și prejudicii ocrotite de legea în cauză.
  • În scopul sporirii disciplinei și prevenirii practicilor abuzive se propune o componentă
    suplimentară de contravenție pentru abuzuri comise de inspectori la aplicarea măsurilor
    restrictive și un rol sporit al Cancelariei de Stat (autoritatea de supraveghere) în
    verificarea și implementarea procesului de supraveghere internă în cadrul organelor de
    control, precum și dreptul de elaborare și promovare a politicilor în domeniul controlului
    de stat.
  • Revizuirea temeiurilor pentru control inopinat și ca rezultat se propune excluderea
    temeiurilor de efectuare a controlului inopinat „dedicate” pentru unele organe, cu scopul
    de păstra doar temeiuri ce pot fi aplicate de orice organ în egală măsură, și includerea
    temeiului de control în raport cu „planul de criză” aprobat și publicat de Guvern, precum
    și un temei suplimentar de control inopinat pentru cazurile în care agenții economici s-au
    eschivat în mod intenționat de la un control planificat și vădit au împiedicat activitatea
    organului de control, pentru a nu admite ca agenții economici de rea credință să
    compromită procesul de control planificat, anunțat din timp.
  • Se propun completările necesare în Legea nr.131/2012 ce se referă la modul de
    întocmire a planurilor de control pentru zone economice libere și parcuri industriale, așa
    încît să se asigure un proces comun și să nu se admită existența mai multor planuri
    paralele ca temei de control.
  • Implementarea principiului controlului consultativ și promovarea conformării voluntare
    prin o delimitare mai clară între conținutul „recomandărilor” și „indicațiilor” ce se vor
    conține în prescripția emisă de inspectori, precum și obligația de a include în toate
    cazurile recomandări de conformare în procesul-verbal care vor facilita evitarea pe viitor
    a încălcărilor similare.
  • Se propun concretizări în Legea nr.131/2012 (art.19) care să asigure că organul de
    control poate să inițieze procedura de constatare a contravenției în modul și temeiurile
    prevăzute de Cod și nu este obligat în acest sens să obțină o delegație de control
    inopinat. La fel, o delimitare mai clară între procesul contravențional și procesul de
    control, inclusiv cu limitarea posibilității de a face vizite și cercetări la fața locului în cazul
    cercetării contravenției, dacă preliminar deja au fost colectate probe în procedura de
    control.
  • Stabilirea expresă a dreptului pentru conducerea organului de control de a stopa din
    oficiu controlul care se află că s-a inițiat sau se desfășoară cu încălcarea legii. Ceea ce, în
    cazuri evidente de inițiere a controlului cu încălcări, poate contribui substanțial la
    economia de timp și efort cît pentru organ atît și pentru persoana controlată.
  • Reglementarea posibilității de a suspenda termenul stabilit pentru durata controlului
    doar pe perioada obținerii unor expertize/teste de laborator, ceea ce va diminua tendința
    de a iniția controale repetate la obiective complexe.
  • Reglementarea clară, cu suficiente detalii, a „planurilor de gestionare a situațiilor de
    criză” în cazurile de criză la nivel național sau regional, în care sunt necesare verificări
    urgente în masă a unor categorii de obiecte, construcții sau mărfuri în raport cu care s-au constatat riscuri sistemice. În prezent, Guvernul nu are un instrument juridic clar (și de multe ori acționează la limita legalității) în situațiile excepționale, de criză (cu caracter natural, biologic-social sau tehnogen, ex. explozii, avarii, epizootii ș.a.) care încă nu sunt temei pentru decretarea stării de urgență, însă impun un complex de măsuri cu verificări în masă din partea mai multor autorități.

Ajustarea tehnică a anexei din Legea nr.131/2012 care se referă la domeniile de
control pentru fiecare organ în parte, în raport cu modificările survenite în legile
sectoriale, în special în privința la Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor,
Inspectoratul pentru Protecţia Mediului, Agenţia Naţională Transport Auto, Centrul
Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, Inspectoratul Național pentru
Supraveghere Tehnică. Inclusiv excluderea Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în
Educaţie şi Cercetare din rîndul organelor de control de stat.

Proiectul nu are scopul de armonizare a legislației naționale cu legislația Uniunii
Europene. Totodată, la elaborarea prezentului proiect de lege s-a ținut cont de bunele
practici și de legislația europeană în domeniu.
Termen pentru propuneri: 02.10.2023

Consultări publice cu privire la aprobarea Cerințelor de calitate și comercializare pentru produse tartinabile pe bază de grăsimi de origine vegetală și/sau animală, destinate consumului uman

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare anunță consultări publice la proiectul de
hotărâre a Guvernului cu privire la aprobarea Cerințelor de calitate și comercializare
pentru produse tartinabile pe bază de grăsimi de origine vegetală și/sau animală,
destinate consumului uman.

Actul normativ urmează a fi expus în redacție nouă și stabilește cerințele de calitate,
ambalare, etichetare, transportare pentru margarină, maioneză, produsele pe bază de
grăsimi de origine vegetală și/sau animală pentru industria culinară, de cofetărie și de
panificație (în continuare – produse), cu un conținut de 10% – 90% grăsimi provenite
atât din producția autohtonă, cât și din import.

Astfel va dispărea termenul de reglementarea tehnică, în text se vor face trimiteri la
cadrul normativ in vigoare, Cerințele pentru produse au fost completate cu prevederi din
Codex STAN 32-1911 Standard pentru margarină (actualizat 1989), Codex STAN 168-
1989 Standard pentru maioneze, precum și Codex Stan 256-2007 standard pentru
spreaduri pe bază de grăsimi și amestecuri de spreaduri.
Totodată, proiectul conține elemente de armonizare cu legislația Uniunii Europene.
Termen pentru propuneri: 01.10.2023

Anunț privind inițierea consultărilor publice asupra modificării Legii nr.
1515/1993 privind protecția mediului înconjurător

Ministerul Mediului anunță consultări publice pe marginea analizei impactului de
reglementare la proiectul de lege cu privire la modificarea Legii nr. 1515/1993 privind
protecția mediului înconjurător.
  
Proiectul are drept scop transpunerea Directivei 2004/35/CE privind răspunderea pentru
mediul înconjurător în legătură cu prevenirea și repararea daunelor aduse mediului, iar
raționamentul prezentei analize și a posibilei intervenții se bazează pe necesitatea
consolidării mecanismului de prevenire, răspundere și recuperare a prejudiciului cauzat
mediului înconjurător.
Termen pentru propuneri – 02.10.2023

Guvernul a aprobat modificări la Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor.

În ședința Guvernului din 20 septembrie 2023, a fost aprobat și decisă prezentarea către
Parlament spre examinare proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 105/2003
privind protecția consumatorilor.

Guvernul a aprobat modificări privind prezentarea de către unele entități a
informațiilor privind impozitul pe venit

În ședința Guvernului din 20 septembrie 2023, a fost aprobat și decisă prezentarea către
Parlament spre examinare proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative
(prezentarea de către unele entități a informațiilor privind impozitul pe venit).


Guvernul a aprobat modificări privind activarea pieței forței de muncă
În ședința Guvernului din 20 septembrie 2023, a fost aprobat și decisă prezentarea către
Parlament spre examinare proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative
(activarea pieței forței de muncă).